Олена Баркова на власному прикладі довела, що навіть за складних життєвих обставин можна заново розпочати власну справу з нуля. Головне – це любити те, що робиш, і не здаватися.
Олена Баркова з Маріуполя любила свічки усе своє життя й почала виготовляти їх, коли була у другій декретній відпустці. А невдовзі захопилася створенням натуральної косметики та розробила власний бренд Gesty з лінійкою у 150 продуктів. Проте вже успішний бізнес у Маріуполі зруйнувала повномасштабна війна. Та жінка не склала руки – вона продовжила розвивати справу свого життя з нуля на Полтавщині.

Олена Баркова пішла працювати у 14 років промоутером у компанії Procter and Gamble і вже тоді почала розбиратися у побутовій хімії та доглядових засобах.
У 2019 році жінка помітила, що після народження другої дитини у неї погіршився стан шкіри, почало випадати волосся, осунулося обличчя, на ньому з’явилися набряки:
– Прийшло багато змін, до яких я морально була не готова. Дуже соромилася себе. Пам’ятаю, навіть з дитиною гуляла по парку і намагалася ходити у безлюдних місцях, щоб мене не бачили. Я звернулася до косметолога та просила навіть, щоб мені філери вкололи. Косметолог сказала: «Ні, давай з тобою робити маски для обличчя, чистки, використовувати креми».
Тож Олена користувалася недешевою маркою французької косметики й на догляд за собою кожного місяця витрачала 3-4 тисячі гривень. Ці засоби не покращували ситуацію, але і не робили гірше. Проте такий догляд суттєво відображався на бюджеті. І тоді жінка вирішила шукати інші засоби догляду за собою, які будуть дієвими і не «битимуть» по гаманцю.
Косметологиня, послугами якої користувалася Олена, розповіла їй те, що жінку шокувало. У 2000-х роках під час навчання у Києві косметологиня почула від професора дерматології, що у масмаркеті безпосередньо сам крем без урахування упаковки, маркетингу, націнок і податків коштує 2% від загальної ціни.
– Для мене це був червоний прапорець, після чого я перестала зовсім користуватися масмаркетом, – розповідає наша співрозмовниця.
Невдовзі Олена Баркова потрапила на поглиблений курс для косметологів та хіміків-технологів у Харкові. Організація, яка проводила навчання, мала свою лабораторію та технологів. Жінка поглиблено вивчила компоненти косметики та їхні властивості, як їх правильно компонувати, який вони мають вплив.
– Ця компанія працювала на замовлення. Багато брендів вітчизняного ринку зверталися до них на контрактне виробництво. Зараз українські бренди виготовляють свої засоби у Туреччині, Кореї, там для них створюють формули. А бренди під своєю торговельною маркою продають їх на українському ринку. Така ж практика існує і в Україні. Є контрактні виробництва, які можуть створити рецепт за твоїми технічними завданнями. Ти описуєш, що тобі потрібно від крему, яка повинна бути його дія та консистенція, а вони для тебе створюють формулу.

Спочатку Олена була скептично налаштована, але все ж під час навчання створила для себе пінку для вмивання та сироватку з гіалуроновою кислотою, якими й почала користуватися.
На той момент жінка виготовляла свічки та продавала їх через інстаграм. Оскільки вона не була задоволена своєю зовнішністю, то коли фотографувалася зі свічками, щоб викласти пост на сторінці, завжди використовувала фільтри. А одного разу забула це зробити, побачила своє обличчя на фото, і сама собі сподобалася! Так Олена зрозуміла, що ті засоби, які вона виготовила під час навчання, дійсно працюють, хоча і були створені за простими рецептами.
– Мені сподобався мій вигляд, я навіть не помітила, що на фото не було фільтрів! Потім я пів години роздивлялася своє обличчя біля дзеркала, щоб зрозуміти, що змінилося. Я бачила себе щодня, але не звертала уваги на зміни. Я тоді не поглиблювала рецепти, не модифікувала їх, не експериментувала. Просто поклала гіалуронову кислоту у робочій концентрації, й вона спрацювала. Це був помітний ефект за два тижні! У мене шкіра розгладилася і змінилася на дотик – перестала бути сухою та лущитися, змінився її тон. До цього вона була сильно зневоднена. Для мене це було диво! Я тоді повірила, що є косметика, яка класно працює.
Далі жінка перевірила і побачила ефект на подругах.
– У мене завжди для усіх засобів є фокус-група, яка безплатно їх тестує. Бо мені потрібно зрозуміти ефект на різних людях, різних типах шкіри. Я повинна розуміти, що, можливо, треба доробити в рецептурі.
На той момент Олена отримала вже гуртові замовлення на свічки від магазинів, у неї з’явилися гроші, щоб замовити компоненти та зробити косметику для продажу, а також оплатити собі місце на ринку.
– Я розуміла, що у мене класне, велике місто, тому що Маріуполь – це пів мільйона населення. Але я ніхто і звати мене ніяк. Як люди можуть мені довіряти, якщо вони мене не знають? Мені захотілося про себе розповісти, – згадує наша співрозмовниця.
Підприємиця виготовила тестери гелю для вмивання по 5 мілілітрів, який підходив для усіх типів обличчя, та зробила візитівки. І з ними вийшла на ринок. Але єдине, що на той час вона могла собі дозволити, – це маленький столик просто неба на ринку за 30 гривень на день і складське приміщення для зберігання товару.
– Я безоплатно роздавала людям свої візитівки й тестери. Стояла щодня, вихідні у мене були лише у понеділок і 1 січня. Я працювала у будь-яку погоду – дощ, сніг, за будь-яких обставин. Так провідний бухгалтер цеху на заводі «Азовмаш» (у мене вища освіта – магістратура «Економічна кібернетика») пішов на ринок. Я відстояла на ринку десь пів року.
Таке рішення з візитівками, тестерами та живим спілкуванням з клієнтами спрацювало набагато ефективніше, ніж онлайн-торгівля.
Перш ніж вийти в офлайн на ринок, підприємиця відкрила ФОП.
– У мене тоді пішли гуртові замовлення свічок від ФОПів. Я усвідомила, що це не просто хобі, а що я буду цим займатися по життю, тому відкрила ФОП. Для мене це було основне, адже це моя робота. Я вела свій бізнес відкрито, сплачувала податки, планувала наймати людей. Я хотіла дати роботу людям, допомагати своєму місту, для мене це було дуже важливо.
Назва бренду косметики та свічок Олени Баркової Gesty пішла від імені давньогрецької богині домашнього вогнища та сім’ї Гестії.

– Для мене свічки – це про спокій, затишок і дім. Я мріяла, щоб у кожній оселі горів маленький вогник, який зігрівав би душу і серце. Я так бачила. Мені хотілося донести тепло і любов до кожного клієнта, який приходив, – ділиться Олена концепцією свого бренду. – А за допомогою своєї косметики я хотіла донести кожній жінці, що краса не в тому, щоб мати вигляд, як з обкладинки, або мати певні параметри. Вона в тому, щоб ти сама собі подобалася. А для цього треба піклуватися про себе.

Засоби бренду Gesty
У 2020 році Олена Баркова запустила власну косметику у продаж, асортимент налічував шість позицій. А у 2021 році вона написала заявку на свій перший грант.
– Мене 40 хвилин розносила комісія у 30 людей, – згадує підприємиця. – Вони розказували, яка я нерозумна дівчина, написала заявку не дуже. І хоч ідея у мене хороша, я нічого не вмію й не знаю. Було прикро, бо я розуміла, що моя косметика працює, що у мене класний продукт. Тим паче я вже працюю, сплачую податки, а мені хтось розповідає, що я нерозумна. І ще розуміла, що мої засоби можуть змінити багато чого у нашому користуванні – замінити засоби з агресивними сульфатними речовинами SLS та SLES, які шкодять нашому здоров’ю і здоров’ю наших близьких.

Тоді грант Олені так отримати й не вдалося. Проте після цього до неї підійшла жінка з комісії й запросила стати учасницею першої у Маріуполі школи на підтримку малого і середнього бізнесу під назвою «Бізнес-інкубатор».
– Це було тримісячне офлайн-навчання для людей зі стартапами, мікробізнесом з менторською підтримкою. Вона сказала мені: «У нас конкурс. Але тебе я запрошую без конкурсної заявки, тому що бачу твій проєкт, а також твоє ставлення і твоє бажання. Хочу, щоб ти навчилася». Це було одне з найкращих навчань зі всього, що я проходила. А проходила я дуже багато навчань, я постійно навчаюся й досі! Ніколи не нехтую знаннями.
Наприкінці навчання в бізнес-школі була можливість змагатися за грант «Маріупольський куркуль» у 250 тисяч гривень. Олені знову треба було постати перед комісією, яка минулого разу її розкритикувала. Але цього разу підприємиця підготувалася – переписала проєкт, була впевнена у собі та готова відповісти на будь-які питання. І виграла грант «Маріупольський куркуль»! Тоді організатори запропонували їй спробувати свої сили та поборотися за «Донецький куркуль» у 500 тисяч гривень. Але під час захисту свого проєкту їй не вистачило для виграшу два сотих бала (прохідний бал був 60, а вона набрала 59,8), бо сильно посперечалася з одним із членів комісії.
Для виготовлення косметики Олена Баркова купувала сертифіковані інгредієнти та знімала маленьку кімнату на першому поверсі житлового будинку у Маріуполі. Вона не могла сертифікувати свою продукцію, бо відповідно до вимог повинна була мати виробництво в окремій комерційній споруді, де не проживають люди.

Проте після того, як виграла «Маріупольський куркуль», восени 2021 року жінка відкрила нове виробництво на 100 квадратних метрів, зробила там ремонт, закупила необхідне обладнання та сертифікувала свою продукцію.

Крім того, у травні 2021 року підприємиця взяла в оренду приміщення під магазин у центрі Маріуполя.

Магазин у центрі Маріуполя
– Перші два місяці я просто платила за оренду, тому що на початку у мене не було грошей, навіть щоб меблі купити. Магазин стояв пустий, а на другий місяць я купила вживані меблі з магазину автозапчастин. Останні меблі, які я робила у майстерні на замовлення, отримала у січні 2022 року. Мій магазин світився, як новорічна іграшка, я туди вклала всю свою душу. Я дуже ним пишалася, він був неймовірний!

Асортимент у магазині
Жінка також мріяла про точку з власною продукцією у найбільшому торговельному центрі Маріуполя «Порт Сіті», у грудні 2021 році їй вдалося відкрити там «острівець» із косметикою, свічками та милом Gesty.

«Острівець» у торговельному центрі «Порт Сіті»
На той момент жінка вже мала постійних покупців, а лінійка товарів налічувала 150 косметичних засобів – продукти для різних типів шкіри, для тіла, волосся, обличчя. Олена не збиралася зупинятися на досягнутому і планувала, що в найближчому майбутньому в неї вийде лінійка мінеральної косметики, тональні, BB-, СС-креми, а також аромадифузори для будинку та парфуми.
Підприємиця найняла бухгалтерку та збиралася взяти на роботу помічницю на виробництво і продавчиню, яка вестиме торгівлю у магазині.
– Але 24 лютого 2022 року все змінилося. Щоб ви розуміли, у мене в січні та лютому приходить нове обладнання для виробництва завдяки «Куркулю», на ньому ще плівка була. 25 лютого я поїхала по магазинах і забрала трошечки свічок. Якби я знала, що буде далі, я б гребла усе і вивозила на таксі, щоб хоча б людям роздати свічки.
Оскільки Олена розуміла, що магазини скоро перестануть працювати, вирішила вдома зварити кілька партій мила.
– Я знала рецептури мила і зробила таке, щоб швидше загоювало і зволожувало шкіру. Я його віддавала волонтерам, але останню партію не віддала, бо в нас почалися сильні обстріли. Під час обстрілу ми бігли в коридор, а коли він закінчувався, я бігла на кухню і розливала мило. Коли робила останню партію, у нас вже не було світла і води, був тільки газ. А 2 березня не стало зв’язку, тож останню партію не забрали.
Олена Баркова разом із родиною та сусідами ховалися у підвалі. У її квартиру прилетів російський снаряд. З оселі, що палала, вдалося врятували лише сумку з документами, ліками та мінімумом речей, а також рецептами косметичних засобів. Магазин підприємиці також згорів, нове обладнання на виробництві не збереглося.
Але її свічки знадобилися в окупованому місті, коли люди залишилися без світла та опалення. Жінка розповіла, що на свічці у підвалі розігрівали дитяче харчування для півторарічного малюка.
– Свічки були дуже потрібні, коли не стало світла. Багато дівчат, моїх клієнток, яким вдалося виїхати з Маріуполя, потім казали мені: «Нас у підвалах гріла ваша свічка!» Мені було так приємно! Багато дівчат вивозили свічки та навіть баночки з-під свічок просто на згадку. У мене є дівчата, які й досі бережуть ці баночки. У багатьох це єдине, що залишилося, щоб зберігати.
Через місяць Олені Барковій із родиною вдалося виїхати на підконтрольну Україні територію. Переселенців прихистила кума Олени в селі на Полтавщині.
– Коли ми прямували до куми в село, то приїхали у Дніпро. Там я зустріла жінку з Маріуполя, яка жила поряд із «Порт Сіті». Вона сказала: «Ми зайшли у “Порт Сіті”, там були свічки, ми собі їх взяли». Я запитала: «І як вони вам?» Вона відповіла: «Такі класні, так чудово пахли». А я: «Класно, дуже рада, це мої…» Вона так розгубилася! Але я сказала їй, що вони правильно вчинили. Тоді всім потрібні були свічки. І, звісно, люди пішли, розбили вітрини й набрали свічки.

Свічки Gesty у «Порт Сіті»
Наша співрозмовниця зізнається, що у Маріуполі допустила певну помилку у бізнесі – не розвивала соціальні мережі, а тому 80% клієнтів купували у неї продукцію офлайн у Маріуполі. Тільки після інтерв’ю на телеканалі ICTV у листопаді 2021 року в жінки з’явилися й онлайн-покупці з усієї України, але небагато. Коли родина Олени Баркової переїхала у Полтавську область, вони жили в Гадячі. Тоді в інстаграмі вона розмістила пропозицію для клієнтів.
– Я згадала про методику краудфандинг – це коли ти пропонуєш клієнтам вкластися у свою ідею, – пояснює підприємиця. – Я запропонувала їм сертифікати від 500 гривень в електронному вигляді. Коли клієнти оплачували сертифікати, я змогла назбирати на примітивне обладнання для початку, зробила собі окремий кабінет під виробництво у будинку, в якому ми жили.

Олена почала виготовляти в Гадячі свічки та косметику, а клієнти, які раніше придбали сертифікати, отримували свій товар зі знижкою 40%.
– Я розуміла, що вони ризикували, коли вкладалися у мене. Але вони знали мене і мою продукцію та підтримали таку ідею. Це для мене був маленький старт.

Олена Баркова під час проживання на Полтавщині заповнювала не одну грантову заявку, але оскільки в неї не було окремого приміщення під виробництво, вона отримувала багато відмов. Замовлень було небагато, бо вона не мала широкої клієнтської бази та коштів на рекламу.
У квітні 2023 року власник будинку в Гадячі сказав, що продасть його, тож підприємиці довелося зробити терміновий розпродаж косметики, бо необхідні були гроші на нове житло. Родина переїхала в село Красна Лука, де власними силами почала робити ремонт у новому орендованому будинку.
– У той момент, коли я вирішила, що в моєму житті вже нічого не складеться, я виграла грант на обладнання, яке дозволяло виготовляти продукцію у більших об’ємах. Я зрозуміла, що це шанс почати спочатку! На той момент у мене відбувся ривок в інстаграмі й виросла аудиторія.
Олена Баркова не здавалася – на новому місці продовжила розвивати власний бізнес, підлаштовувалася під клієнтів, питала, що вони хочуть побачити в асортименті.
– Я давно зрозуміла, що знайшла себе і справу свого життя. В іншому напрямі я себе не бачу, тому вирішила, що зроблю все, щоб відновити свою справу.
Наприкінці 2023 року підприємиця дала інтерв’ю редакції «Шо там», після цього до неї прийшла «нова хвиля» клієнтів.
– У мене пішов ривок, пішли продажі! Я видихнула. Кілька разів на день відправляла поштою посилки, у мене могло бути від 10 до 20 посилок із замовленнями на день. Це був розвиток! У 2024 році я заздалегідь зробила партії косметики перед 8 березня, щоб потім не працювати вночі. І попит перевищив пропозицію, у мене майже нічого не залишилося! Тоді я була дуже щаслива. Я уже розписала собі 2024 рік, думала: «От тепер я заживу!»
Але навесні 2024 року підприємиці довелося поставити бізнес на паузу через те, що дочка куми, її похресниця Даша, захворіла на рак. Зараз Олена допомагає родині куми впоратися з хворобою дитини та перебуває з Дашею в «Охматдиті», де 10-річна дівчинка проходить лікування. Щоб бути ближче до лікарні, Олена переїхала до Переяслава Київської області.
– Перед Новим роком я планую поїхати на Полтавщину та зробити свічки та мінімальну партію косметики, тому що хочеться дати клієнтам тепло і затишок на свята. Вони пишуть, чекають. Для мене це велика цінність, я їм вдячна за це.
Олена Баркова каже, що клієнти стали для неї близькими людьми, бо підтримували її під час важких періодів у житті.

Подарункова продукція бренду Gesty
На запитання про плани на майбутнє підприємиця відповідає, що хотіла б залишитися у Переяславі, купити там власне житло й далі розвивати свій бізнес, можливо, орендувати поличку для своєї продукції у магазині.
– Але релокувати (перемістити – ред.) виробництво – це непроста справа, – зізнається жінка. – Мені близько 15 тисяч гривень потрібно буде, щоб просто перевести обладнання на нове місце.

Окрім власної справи, Олена Баркова займається менторством, допомагає бізнесменам-початківцям:
– Я допомагаю людям заповнювати грантові заявки, писати бізнес-плани. На основі виграного проєкту я створила воркбук для того, щоб кожна людина могла зробити чекап своєї бізнес-ідеї, зрозуміти, де є білі плями. У мене є клієнти, які вже отримали свої гранти.
Фото з особистого архіву Олени Баркової