Новий, світлий і просторий клас. Інтерактивні дошки, нові парти й столи, розкидані рюкзаки, ноутбуки та розклад, який змінюють щотижня, щоб дітям було зручно приходити на заняття. Це – один із класів Центру з надолуження освітніх втрат, який менш ніж рік тому відкрили в полтавському ліцеї № 17 «Інтелект». Нині в Полтаві таких працюють шість.
Як взагалі працюють Центри з надолуження освітніх втрат? Це простори, облаштовані в міських школах чи ліцеях, які можуть відвідувати не лише учні конкретної школи, де розташовані центри, а й школярі з інших навчальних закладів.
Тут вони можуть відновити певні прогалини у знаннях, які виникли під час дистанційного навчання (чи то часів коронавірусної пандемії, чи то змішаного навчання на початку повномасштабної війни). У Полтаві таких центрів шість, однак їхню мережу планують розширити, щоб ці простори були в кожному мікрорайоні міста. Їх вже облаштували в:
В останньому ми й побували.

Я приходжу прямісінько перед початком заняття. Сьогодні в одному з класів центру, облаштованого в ліцеї № 17, проводять урок історії для одинадцятикласників. Дітей на занятті чимало, всі вони прийшли зі шкільних уроків. Саме тому таке навчання ставлять завжди о 14:00-16:00, щоб учні встигали прийти на заняття.
Всі швидко займають свої місця, однак відразу в око впадає перша відмінність від класичних уроків: на столах немає підручників чи зошитів, у які учні конспектували б сказане вчителькою. Натомість вони повторюють вивчене минулого заняття, використовуючи інтерактивну дошку.

Після повторення Альона Данильченко – вчителька, яка, окрім роботи в центрі, навчає історії й інших школярів ліцею, – дає дітям завдання: об’єднатися в групи та написати чи намалювати плакати про ті періоди історії, які вони вивчали упродовж останнього часу, та представити їх як розповідь.
Поки діти сидять над ватманами й перебирають фломастери, тихо, але жваво обговорюючи, яка подія йшла першою, а що було за нею, пані Альона ходить між рядами, допомагаючи, коли це потрібно, й фотографує школярів.
«Це ви як випуститеся, я за вами сумуватиму», – говорить вчителька, роблячи світлини для спогадів.
За кілька хвилин час, виділений на підготовку, вичерпується, й всі групи по черзі презентують свої доповіді. Всі допомагають одне одному й багато жартують. У такій атмосфері 45 хвилин минають дуже швидко.
У центрі пані Альона працює вже другий рік – з жовтня 2024 року, а в школі – вже сьомий рік. За словами вчительки, навчальний процес у центрі дещо відрізняється від шкільного, адже тут педагоги самі складають цю програму.

«Спочатку ми самі визначаємо, що потрібно надолужити, де є певні освітні прогалини, і потім ми маємо право самі скласти програму. В 11-х класах ми орієнтуємося на програму НМТ (національного мультипредметного тесту – ред.), розуміємо, що саме нам потрібно згадати, на чому акцентувати, і це відрізняється від звичайних уроків».
«Тут ми маємо достатньо велику академічну мобільність, можемо використовувати всі доречні навчальні методи, і ми розуміємо, що дітям подобається. Навчання проводимо після уроків, тут немає жодного примусу – діти самі хочуть сюди приходити, тому що заняття проходять у доволі невимушеній атмосфері», – розповідає Альона Данильченко.
Вчителька говорить, що наразі учні повторюють теми восьмого класу. Щоб зрозуміти, які саме прогалини є в навчанні й що потрібно «підтягти», пані Альона проводить тестування на початку кожного модуля.
«Не забуваємо, що ці діти застали коронавірус і війну, і ми розуміємо, які теми саме тепер потрібно надолужувати», – додає жінка.
Нині пані Альона навчає дві групи одинадцятикласників – у кожній щонайменше по 15 учнів. Зазвичай, додає вчителька, приходить більше дітей.
«Сьогодні було 18», – кажу я.
«Буває і більше. Залежить від настрою, – додає жінка, – Дивлячись, втомлені діти, чи ні. Але я намагаюсь спонукати їх, щоб вони добре їли перед заняттям, тому що все-таки це додаткове розумове навантаження на дітей, і після уроків вони мають поїсти, трохи розслабитися й добре попрацювати, щоб був результат», – говорить вчителька.

Окрім надолужування забутого вивченого, учні, які ходять до центру, постійно готуються до тестування. Пані Альона говорить, що історія – такий предмет, який постійно потрібно повторювати, адже чимало дат чи подій, які школярі вчили ще в 5-8 класах, забуваються.
На думку вчительки, дітям комфортно на заняттях і атмосфера чудова.
«Вони сюди приходять самі: записалися, принесли заяви, їхні батьки дали згоду. Я бачу, що атмосфера насправді дуже класна. Вони дуже сумують, коли через певні обставини, наприклад, коли хворіють, можуть пропустити певне заняття, бо тут така система: якщо ти пропустив щось, то потім ми не можемо ще раз надолужити ці знання. Тоді їм потрібно самостійно це повторити», – додає Альона Данильченко.
Але є й вихід: оскільки історію вивчають дві групи, пропущене заняття можна надолужити, прийшовши на урок до другої когорти.
«Ці діти ходять не лише на історію, деякі ходять ще й на математику й українську мову, тому розклад створюють так, щоб час занять не дублювався. Розклад щотижня може бути різний. Оскільки навчання ми проводимо за модулями, то якщо я закінчую цей модуль, то я можу вже й не вести навчання за ЮНІСЕФ, може прийти інший вчитель. Але дітям наскільки подобається, що вони не хочуть припиняти заняття», – розповідає вчителька.
Наприклад, торік пані Альона стабільно займалася з одинадцятикласниками в центрі з жовтня до травня включно й це, каже жінка, дало результати – цьогорічний показник по НМТ, зокрема з історії, значно зріс. Ті діти, які ходили на навчання до центру, на думку вчительки, склали тестування на вищі бали, аніж вирахували середній бал в ліцеї.
«Наша школа увійшла в перелік кращих за рейтингом НМТ торік. Стосовно історії – це бали 150+. По Полтавській області – це достатньо хороший показник. Але це середній бал – були й ті, хто здали на 200 балів, і ті, хто здали на менше. Ті, хто ходили на навчання з ЮНІСЕФ, то в більшості – це 170+», – додає пані Альона.
«Класичного» домашнього завдання вчителька дітям не задає, адже вважає, що 11 класи й так надто завантажені, вивчаючи чимало предметів й виконуючи багато інших завдань з тих предметів, які навіть не здаватимуть на НМТ.

Всі матеріали, які діти вивчають на заняттях, пані Альона надсилає у спільний чат. Там же вони мають змогу й дізнатися про зміни в розкладі тощо.
«Чимало учнів пишуть вдома самостійно конспекти. Тут ми цього не робимо, тому що це додатковий час на їхнє написання. Тут ми все розбираємо і спілкуємося. Вдома, якщо їм це допомагає, – вони пишуть», – розповідає вчителька.
Після проходження кожної теми одинадцятикласники проходять тести з програми НМТ. Оскільки клас ЦНОВ облаштований сучасною технікою, робити це можна й на ноутбуках.
Учениця ліцею Вікторія Скороход розповіла, що ходить до центру з початку вересня.
«Я відвідувала декілька таких курсів, але саме ЮНІСЕФ з історії мені подобається найбільше. Тут ми вже згадали багато з того, що вже забули, я вважаю, що це дуже корисно й для складання НМТ – це неоціненний внесок. Ми нічого не платимо за ці курси, але отримуємо якісну й кваліфіковану освіту».

Школярка додає, що на заняттях у центрі її не дуже завантажують, тому вона все встигає й багато інформації легко запам’ятовує.
Школяр Ілля Красько говорить, що також ходить на навчання до центру з початку навчального року і йому подобаються заняття.
«Ми все встигаємо. Розповідають тут якісно, ми все розуміємо».

«Дуже гарно розповідають, навіть коли приходиш додому, то не потрібно все заново самостійно вчити, адже достатньо просто прийти на ЮНІСЕФ, послухати розповідь вчителя й одразу зрозуміти весь матеріал», – додала школярка Карина Волик.

За словами адміністраторки Центру з надолуження освітніх втрат у ліцеї № 17 Віти Коломієць, на зараз у центрі працюють дев’ять вчителів і діють дев’ять груп.
«У листопаді дві групи завершать навчання і ще одна група приєднається. Це діти 10-11 класів та 5 клас. Дві групи історії та дві групи української для 11 класу, одна група 10 класу, дві групи англійської мови – це 10-11 класи, та дві групи англійської для 5 класу».

Пані Віта розповідає, що ЦНОВ вже рік діє в межах проєкту ЮНІСЕФ «Підсилення спроможності системи інклюзивної освіти», який реалізує громадська організація «NOVA UNITED» за фінансової підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини (BMZ) через державний банк розвитку KfW. Діятиме він з вересня до листопада. Водночас із вересня розпочали заняття в центрі за фінансової підтримки міського департаменту освіти, які триватимуть до кінця навчального року.
У навчальних групах можуть займатися не лише учні ліцею, в якому розташований ЦНОВ, а й школярі інших міських навчальних закладів чи студенти училищ. Наприклад, від початку вересня центр відвідали понад 260 учнів.
Оскільки деякі заняття для різних груп та класів можуть проводити в один час, уроки можуть проводити не лише в новому облаштованому кабінеті, а й в інших класах.
Звернутися до ЦНОВу в ліцеї № 17 можна за телефоном +380992839819, написавши на електронну пошту dlc.intelekt17@gmail.com чи прийти безпосередньо до ліцею й сконтактувати з адміністраторкою.
Головні новини Полтавщини читайте в нашому телеграм-каналі та вайбер-каналі.