За допомогою сучасних технологій користувачі зможуть побачити прадавню шаманку в смартфоні та прогулятися поховальними катакомбами ІІІ — ІІ тисячоліття до нашої ери.
Обласний Центр охорони та досліджень пам’яток археології втілює проєкт «ViRтуальність забутих предків: імерсивний світ шаманського поховання бронзової доби». Його мета — відтворити знахідки Полтавської археологічної експедиції 2007 року в м. Гребінка. Тоді науковці знайшли шість поховань доби ранньої бронзи, які повністю збереглися. Знахідки допомогли науковцям встановити, що один із похованих, імовірно, був воїном, одна — молодою шаманкою, ще одна — жінкою поважного віку, а четвертий — чоловік високого зросту і, ймовірно, соціального статусу.
Сьогодні на місці кургану АЗС, але відвідати його глибини можна буде у віртуальній реальності. Для втілення цієї ідеї послужать одразу кілька технологій розширеної реальності (ХR).

По-перше, віртуальна експозиція шаманського поховання буде повсякчас доступною в Центрі за адресою м. Полтава, вул. Стрітенська, 37. Завітавши та вдягнувши VR-окуляри, усі охочі зможуть політати та оглянути панораму місця поховання біля кургану. Далі користувач опиниться в поховальній камері катакомбної доби.
«Озираючись навсібіч, ви зможете доторкнутися до ключових предметів і дізнатися більше, не покидаючи катакомбу. Особливо азартні археологи підготували цілий квест, який вестиме вас до розгадки таємниць арійської шаманки через прадавні артефакти. Ми також проведемо низку інтерактивних лекцій, на яких теж можна буде зануритись у віртуальність наших предків», — анонсують автори проєкту.
По-друге, за допомогою технології доповненої реальності (AR) буде можливість побачити реконструкцію шаманки у кімнаті через екран смартфона. Для цього треба буде лише перейти за QR-кодом, не завантажуючи жодних застосунків. Розробка дозволить наблизити шаманку та її предмети, щоби розглянути деталі, а також побачити танець служительки культу.
По-третє, можна буде відвідати поховальну катакомбу, ніби це комп’ютерна гра. Технологія WebGL (це графічна бібліотека Web Based Graphics Library) допоможе через звичайний браузер познайомитися з шаманським похованням і його артефактами з екрана комп’ютера. Це рішення насамперед передбачене для демонстрації на заняттях з історії, лекціях і тематичних заходах.
«Ми вирішили ніби розробити невеликий рівень вебгри. Взаємодіяти з об’єктами, рухатися й оглядатися навкруги можна буде як у комп’ютерній грі від першої особи. Ви з’явитесь у коридорі, який поведе до поховання. За допомогою комп’ютерної мишки можна змінити кут і напрямок погляду, а за допомогою клавіш W,S і A,D чи стрілок — рухатись», — пояснили автори проєкту.
Наприклад, за словами авторів проєкту, біля входу в поховання шаманки користувачі побачать колесо, а потрапивши в поховальну камеру — скелет шаманки і артефакти. При натисканні на них, на екрані з’являтиметься опис кожного з додатковими світлинами та ілюстраціями до багатьох знахідок у катакомбі. Таким чином інформаційні вікна допоможуть більше дізнатись про застосування артефакту нашими пращурами.
Крім того, на сайті Центру з’являться 3D-моделі наших предків — «сусідів» уже згаданої шаманки, також знайдених під час експедиції. Це «воїн», «велетень» і «літня жінка».
Інформаційні довідки про артефакти у розробках будуть перекладені англійською, а також озвучені для того, щоб продукти можна було використовувати у навчальному процесі. Презентація розробок проєкту запланована на кінець вересня.
Авторка: Анна Єгорова