Полтавська Думка

«Було багато невідомих із номерками на лобі, яких шукають родичі», – як у Полтаві лікували поранених в Інституті зв’язку

«Було багато невідомих із номерками на лобі, яких шукають родичі», – як у Полтаві лікували поранених в Інституті зв’язку

«Було багато невідомих із номерками на лобі, яких шукають родичі», – як у Полтаві лікували поранених в Інституті зв’язку

3 вересня 2024 року російські військові обстріляли Інститут зв’язку в Полтаві. Тоді загинуло 59 людей, ще 328 отримали поранення. Завідувач відділення малоінвазивної хірургії 2-ї міської клінічної лікарні Полтавської міськради Дмитро Усков розповів «Полтавській думці», як медзаклад, у якому він працює, надавав допомогу пораненим та які труднощі тоді виникли. 

Як персонал лікарні готувався до надзвичайних ситуацій

Дмитро Усков говорить, що персонал Другої міської клінічної лікарні Полтави заздалегідь готувався до масового надходження хворих.

У перші місяці війни медики були на зв’язку з харківськими колегами – командою професора Кирила Пархоменка, котрі зустріли війну першими. За їхніми порадами у медзакладі облаштували ще одну операційну прямо у приймальному відділенні, внесли корективи в організацію роботи.

– Ми їздили до них, навчалися й дивилися, як вони виходять із таких ситуацій, як поводять себе в умовах масового надходження хворих. Тож це не була «суха» теорія. Ми питали в людей про те, які в них були складнощі. Ми пропрацьовували це й навчалися комунікувати один з одним у таких ситуаціях.

Навчання у Другій міській клінічній лікарні

Наступним кроком стало проведення масштабних навчань за участю ДСНС, ДФТГ та Нацполіції.

Дмитро Усков зауважив, що досить складно було навчити медсестер і санітарок у хаосі великої кількості пацієнтів поводити себе правильно: 

– З медсестрами й санітарками я протягом року особисто займався, у вихідні чи після роботи, ми проходили базові навички тактичної медицини. Я вас не здивую, якщо скажу, що до 2022 року жодна медсестра не вміла користуватися турнікетами. 

Лікар пояснив, що реанімаційні заходи в лікарні – це зазвичай 8-12 медиків на одного хворого.

– А коли цих пацієнтів 56, то в нас немає 2000 медиків, які «окутають» увагою всіх хворих. Тут потрібна вже інформація з тактичної медицини, а не з класичної.

В операційній медзакладу 3 вересня 2024 року

Попри попередні тренування, ніхто не був до кінця готовим до того, з чим стикнулися медики. Та все ж, на думку Дмитра Ускова, колектив гарно впорався з ситуацією.

Завідувач відділення малоінвазивної хірургії 2-ї міської клінічної лікарні підкреслює, що найскладніше в подібних ситуаціях – розсортувати людей і ресурси, адже кількість персоналу обмежена, як і кількість операційних столів і доступних ресурсів. Крім того, важливо й забезпечити комунікацію між усіма, хто надає допомогу людям.

– Найскладніше в цій історії – зберегти логістику в хаосі. Усі прекрасно знають, як оперувати рани. Але в якій послідовності? Важливо розуміти, хто може потерпіти, а кого відразу треба на операційний стіл, не питаючи, як звати, а просто на лобі поставити «№ 1». Розуміти, чи варто взагалі тягнути людину в операційну, чи вже в цьому немає сенсу, а інші люди, які стоять у черзі, можуть втратити свій золотий час.

Дмитро Усков зазначив, що під час повномасштабної війни йому пощастило двічі потрапити на курси з надання медичної допомоги в надзвичайних ситуаціях – в Україні та під час стажування у Великій Британії, у Фундації Девіда Нотта.

Військовий вишкіл. Лікарі вивчали тактичну медицину і здавали нормативи зі стрільби

– Я переймав досвід британців, як вони працювали в гарячих точках, які основні тезиси, як вони економлять ресурси. Наприклад, є в нас відро хлоргексидину чи перекису і 56 людей. Як це відро поділити так, щоб ми на першого все не використали, і він помер, а на останнього нам не вистачило? Адже треба, щоб це розуміли всі, а не хтось один.

«Нам надійшло 250 дзвінків за 2 години щодо стану всіх пацієнтів»

Одразу після прильоту пацієнтів, які перебували в медзакладі на стаціонарному лікуванні та могли ходити, виписали та відпустили, люди покинули його протягом 20 хвилин. Так звільнили ліжка для поранених внаслідок обстрілу.

–  Це був запланований алгоритм дій. Зараз він покладений на папір і висить у нашого директора на робочому столі. Щоб кожен, хто приходить до нього в кабінет на нараду, його бачив і пам’ятав.

За словами Дмитра Ускова, міський Департамент охорони здоров’я спрацював оперативно, там швидко зорієнтувалися в тому, як треба сортувати постраждалих по лікарнях. 

– У департаменті чітко зрозуміли, що якщо повезти всіх пацієнтів в одну лікарню, вона «ляже». І вони почали дуже швидко з нами комунікувати та прислухатися до того, скількох людей ми можемо прийняти. Це нам багато в чому допомогло.

Після прильоту в Інститут зв’язку до Другої міської клінічної лікарні привезли 56 поранених, із яких понад 10 перебували в тяжкому стані. Люди надходили з політравмами, ранами, кровотечами й евентраціями (простими словами, це розірваний живіт, а кишківник розміщений у пакеті).

– Рівномірно були завантажені всі лікарні – Третя, Перша, Друга й обласна. Але перша лінія хворих потрапила не до нас, – згадує хірург.

Надходження потерпілих внаслідок обстрілу у лікарню

Лікар розповідає, що «швидка» на приймальне відділення медзакладу привезла одного померлого, який не дожив до свого прибуття в лікарню. 

– Там, де на каталці мав був один хворий, їх везли по троє. Коли їх трьох поклали, і всі будуть непритомні або ледь дихати, вони ж одне одному заважають навіть лежати. Я нікого не засуджую, всі спрацювали так, як могли. Але складнощі були. 

Дмитро Усков пояснив, що в жодному місті України немає такого ресурсу, щоб правильно за 30 хвилин транспортувати майже 400 людей у місця надання високоякісної медичної допомоги:

– Таких умов немає абсолютно в жодному місті! У Полтаві найтяжчих, наприклад, нейрохірургічних хворих, повезли в чергову й обласну лікарні. Вони відразу «захлинулися» цими важкими пацієнтами. І в нас було 15 хвилин, щоб ми встигли розвернутися. 

Оскільки медперсонал Другої міської клінічної лікарні заздалегідь проговорив, що робитиме в таких надзвичайних ситуаціях, заклад почали розвертати «на рейки» екстреної допомоги до того, як туди приїхала перша «швидка».

– І коли до нас приїхала «швидка», в нас вже дві операційні бригади були «помиті» і з розібраними інструментами – чекали, коли подадуть хворого. Зазвичай на розгортання цієї служби треба 30-40 хвилин: накрити операційне поле, витягти інструменти, підʼєднати коагулятори, ввімкнути світло – це все час, – коментує медик.

Лікарі оперують поранених 3 вересня 2024 року

Хірург Дмитро Усков став тим лікарем, який сортував хворих і обирав спеціалістів, які надаватимуть допомогу кожній конкретній людині.

– Мені не дуже подобається моя роль у цій історії. Вона важлива, і я це розумію, але як хірург я хотів би бути в операційній, а не на сортувальному майданчику. Я взагалі не оперував. Через те що я викладав такмед у батальйоні, ходив на лекції з такмеду і готувався до цього, виходить, я був підготовлений трошки краще, ніж мої колеги.

Дмитро Усков та інші медики на сортувальному майданчику у день обстрілу

Наш співрозмовник додає, що пішов із лікарні додому лише через 17 днів після обстрілу Інституту зв’язку, а до того він прожив на роботі. Окрім медичної частини, треба було забезпечити логістику та документообіг.

– На мене лягли сортування й логістика всього процесу. Було багато невідомих із номерками на лобі, яких шукають родичі, були критичні ситуації, які потребують залучення додаткових спеціалістів, – консультації травматологів, нейрохірургів. Нам надійшло 250 дзвінків за 2 години щодо стану всіх пацієнтів. 

Він зауважує, що займатися логістикою не любить жоден хірург, тому що найпростіший варіант – це закритися в операційній, відключитися від світу й робити те, що подобається, навіть якщо ситуація складна.

Дмитро Усков пояснює: для того, щоб організувати логістику, треба в динамічному процесі розуміти, на що спроможні твої колеги.

На фото – робота медиків 3 вересня 2024 року

– Я не тільки сортував пацієнтів, я призначав бригаду й говорив, кому, що і в якій послідовності робити. Ціна помилки висока. Ми ж розуміємо, що немає хірурга, який розбирається в усьому, таких роботів, які знають усе. В усіх є сильні та слабкі сторони. 

Лікар каже, що ці нюанси треба враховувати перед тим, як викрикнути прізвище людини, яка буде відповідальна за пацієнта, і скерувати, куди треба бігти далі з цим пацієнтом. 

– Ми ж не будемо оформляти історію хвороби. Це огляд 7-15 секунд, я кричу прізвище (лікаря – ред.) – і пацієнта хапають за руки й несуть далі. На цьому моя участь у лікуванні цього хворого закінчилася.

Постраждалі після обстрілу люди провели в Другій міській клінічній лікарні Полтави від одного до двох місяців, дехто потребував ще повторних операцій. Усі вони вижили.

Фото: Світлана Фільчак

Реклама

Ми у соцiальних мережах

Полтавська Думка Полтавська Думка Полтавська Думка
Ми використовуємо файли Cookies

Наш веб-сайт використовує файли Cookies, щоб надати Вам найкращий сервіс. Будь ласка, дозвольте використовувати ці файли для подальшого використання веб-сайту.

Детальнiше про файли Cookies