Випускниця Миргородського ліцею імені Тараса Шевченка Дар’я Нечепаєва – одна з трьох абітурієнтів в Україні, яка цьогоріч склала всі чотири предмети Національного мультипредметного тесту на максимальні 200 балів. До тестування готувалася самостійно, без залучення репетиторів.
У розмові дівчина поділилася власним досвідом і порадами, які стануть у пригоді під час підготовки до мультитесту, а також розповіла, з якою спеціальністю планує пов’язати життя.
Дар’я складала тести з обов’язкових предметів: української мови, історії України та математики, а також із біології, яку обрала сама. До тестування вона готувалася самотужки.
«Я весь період навчання у школі сумлінно навчалася, але саме до НМТ почалася готуватися десь наприкінці 10 класу, а особливо – вже на початку 11, саме спеціально до цього іспиту. Я дивилася різні вебінари та мінікурси, які були у вільному доступі, безоплатні», – розповідає Дар’я.

Для учасників НМТ облаштовують тимчасові екзаменаційні центри. Цьогоріч у Полтавській області таких працювали 40 – на вісім більше, ніж торік.
На тестування, за словами випускниці, потрібно приходити завчасно. Через безпекову ситуацію Дар’ї довелося складати іспит прямо в укритті. Пронесення електронних пристроїв, як і за часів ЗНО, не допускають – це перевіряє поліція.
Спочатку школярі працюють над першим блоком мультитесту – це дві години на складання української мови та математики. Потім вони мають 20 хвилин перерви, після якої приступають до другого блоку, який теж триває дві години – тестів з історії України та додаткового предмета, який обирають самостійно. Складають НМТ в електронному форматі, на комп’ютерах.
«Завдань із відкритою відповіддю зараз немає, переважно це просто тести або завдання на відповідність. У математиці є кілька задач, де треба вписати коротку відповідь – конкретне число. Результати видно одразу – їх можна перевести у 200-бальну шкалу», – говорить дівчина.
На думку абітурієнтки, найважливіше у підготовці до НМТ – самостійна робота, тобто те, настільки людина готова вкладатися саме в підготовці до тестування, приділяти цьому час. Не менш важливою є підтримка родини та школи, як педагоги допомагають учням. Дар’я говорить, що у її ліцеї вчителі, особливо профільних предметів, багато уваги приділяли мультитесту.
«Оптимальна стратегія підготовки – дивитися програму НМТ, яка є у вільному доступі, і поступово йти за нею, вчити ці розділи. Я не скажу, що дуже чітко її дотримувалася, інколи йшла доволі хаотично, наприклад, розуміла, що якийсь розділ забула, значить потрібно його зараз повторити. Але в кінці, коли залишається не так багато часу, варто це систематизувати й коротко повторити найважливіші моменти. Дуже важливі оці останні тижні – тоді треба зібратися та згадати все, що вчила до цього», – розповідає випускниця.
Офіційних пробних НМТ від Міносвіти наразі немає, тому абітурієнтка радить проходити версії тестувань від онлайн-шкіл чи тести за минулі роки.
Дар’я розповідає, що всі роки у школі вона навчалася «на відмінно» та брала участь у багатьох конкурсах і олімпіадах: перемагала на обласному й всеукраїнському рівнях, неодноразово посідала перші місця, здобула медаль на міжнародній олімпіаді з географії. На її думку, такий «олімпіадний рух» також позитивно впливає у майбутньому на вступних іспитах.
«Це допомагає – поглиблює твої знання з конкретного предмета, і до того ж навчає тайм-менеджменту і вмінню сконцентруватися у стресових обставинах. На самому іспиті учні доволі часто сильно хвилюються, можуть губитися у певних завданнях, а коли вже є оця вироблена стресостійкість, то стає легше зосередитися та викластися на максимум».

Попри те, що Дар’я хвилювалася за історію та біологію, а найбільше була впевнена в українській мові, ті предмети не були найскладнішими.
«Можливо, я трохи більше хвилювалася, ніж воно того вартувало».
Однак, існують й інші складнощі, які заважають у підготовці й на самому тестуванні. Наприклад, необхідність швидко «перемкнутися» з одного предмета на інший, хвилювання за безпекову ситуацію, психологічний тиск (адже випускникам постійно наголошують про важливість результатів НМТ для їхнього майбутнього), а також переживання за те, чи не виникне технічних проблем під час мультитесту, як-от збій у програмі тощо.
Також, на думку Дар’ї, інколи учням складно готуватися до тестування через певну перевантаженість, оскільки в 11 класі вони вивчають багато різних предметів і можуть встигати не все.
Вступати Дар’я планує в один зі столичних університетів. Нині обирає між Київським національним університетом імені Тараса Шевченка та Київським політехнічним інститутом імені Ігоря Сікорського.
Дівчина розповіла, що обрати конкретну спеціальність їй було складно, оскільки всі предмети в школі так чи інакше їй подобались і цікавили.
«Коли все цікавить – важко обрати, бо я розумію, що теоретично багато ким могла б бути».
«Ще кілька днів лишається до остаточної подачі заяв, але я думаю над напрямом біотехнологій, біології та біохімії. Щось із цього поставлю пріоритетом. У цьому напрямі, бо це науки актуальні й сучасні, їх широко застосовують, вони – база для розвитку медицини, фармації, аграрної сфери. Доволі широкі можливості відкриваються. І це цікаво – пізнавати живий світ, природу», – ділиться Дар’я.
Цей напрям їй найцікавіший, оскільки поєднує відразу кілька наук: біологію, хімію, математику й фізику.

Найголовніше, на думку Дар’ї, починати підготовку завчасно й не відкладати. Дівчина також радить проходити тести минулих років чи імітації завдань, які дають на реальному іспиті.
Не менш важливо розуміти формат НМТ і вибудовувати стратегію підготовки, притаманну саме йому, а також звертати увагу на програму іспиту й готуватися до того, що «ловлять» абітурієнтів інколи саме на дрібницях.
«Важливий і психологічний стан у цей час. Варто якось намагатися зібратися, сконцентруватися в цей день. Це складно, але багато питань на тестуванні не складні, але в них ловлять на уважність, тож треба готуватися ще й до цього», – говорить Дар’я.
Всі фото надані Дар’єю Нечепаєвою
Головні новини Полтавщини читайте в нашому телеграм-каналі та вайбер-каналі.