У грудні набирають чинності нові правила бронювання військовозобов’язаних від мобілізації, а також з’являються нововведення в застосунку «Резерв+».
8 грудня Кабмін ухвалив Постанову № 1608, яка вносить зміни до Порядку бронювання військовозобов’язаних. Вони спрямовані на те, щоб захистити кадровий потенціал підприємств, які працюють в оборонно-промисловому комплексі (ОПК) та забезпечують економічну стійкість країни.
Тепер компанії оборонно-промислового комплексу можуть бронювати співробітників без обмежень за кількістю. Таке нововведення дасть змогу компаніям зберігати повний штат, якщо це необхідно для їхньої роботи.
Крім того, ці зміни поширюються і на співробітників із проблемами у військово-облікових документах або тих, хто не оновив свої персональні дані. Тобто, якщо раніше через це могли відмовити в бронюванні, то тепер закон дозволяє оформити бронь і для таких працівників.
За новими правилами підприємства ОПК можуть оформляти бронь для співробітників:
У такий спосіб усі ті, хто раніше вважався порушником, тепер може отримати бронь (якщо він потрібен для роботи компанії).
Але існує обмеження: для таких порушників бронь дають щонайбільше на 45 календарних днів із моменту працевлаштування, випробувальний термін теж не може перевищувати цю кількість. За цей час заброньовані працівники мають встигнути навести лад у документах, знятися з розшуку тощо. Таке нововведення дозволяє компаніям не втрачати фахівців під час врегулювання формальних процедур. Якщо цього не зробити, то роботодавець на законних підставах зможе звільнити заброньовану людину через ці 45 днів. Таке тимчасове бронювання надається лише один раз на календарний рік.
Важливо мати на увазі: бронь не звільняє порушників від штрафів за статтями 210 і 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Тобто, навіть отримавши бронювання, доведеться сплатити накладені штрафи.
Ще одне нововведення – для критично важливих підприємств змінили порядок розгляду списків працівників, поданих на бронювання. Раніше їх перевіряли впродовж 72 годин, тепер ця вимога скасована. Тепер рішення ухвалюватимуть швидше, що дає змогу оперативно захищати персонал і підтримувати безперервну роботу.
Міністерство цифрової трансформації поінформувало, що критично важливі підприємства зможуть бронювати своїх працівників через портал «Дія» втричі швидше. Термін опрацювання заявок становитиме 24 години, а не три доби. Крім того, не потрібно чекати 5 днів між заявами про анулювання бронювання працівників. Як тільки попередню заяву опрацюють – одразу можна подавати наступну.
«Зараз у багатьох підприємств завершуються терміни дії відстрочок їхніх працівників. Щоб уникнути ситуації, коли критично важливі фахівці втрачають бронь через процедурні затримки, тимчасово спрощуємо правила», – йдеться в дописі Мінцифри.
Ці спрощення діятимуть до 1 лютого 2026 року. Після цієї дати повернуться стандартні правила.
– Ми продовжуємо вдосконалювати механізм бронювання, щоб підприємства, особливо в оборонно-промисловому комплексі, могли стабільно працювати й утримувати свої команди. Швидке ухвалення рішень, скасування зайвих затримок та можливість бронювати працівників на період усунення порушень військового обліку – це те, чого бізнес давно очікував, – зазначив заступник міністра економіки, довкілля та сільського господарства України Віталій Кіндратів.
Народний депутат Олександр Федієнко повідомив, що уряд розширив перелік організацій, чиї співробітники мають право на бронювання. Тепер до списку потрапили працівники Товариства Червоного Хреста України й українські неурядові організації, які реалізують гуманітарні проєкти за кошти міжнародних партнерів. Ці організації вперше отримують право на бронювання своїх працівників.
За інформацією народного депутата, Постанова № 1608 посилила роль Міжвідомчої робочої групи з питань призову. Цей орган створили ще влітку 2024 року, до нього увійшли заступники керівників Міноборони, Мінекономіки, МВС, МОН та розвідки. Будь-яке збільшення ліміту бронювання понад 50 % тепер можливе лише за рекомендацією Міжвідомчої робочої групи (раніше було тільки за рішенням Міноборони). На думку Олександра Федієнка, це ускладнює процедуру, але робить її більш контрольованою.
Усі рішення вноситимуть до Єдиного переліку через систему «Дія». У документі обов’язково мають бути зазначені код ЄДРПОУ, повна назва організації, збільшений ліміт, загальна кількість військовозобов’язаних та термін дії – до одного року для більшості категорій.
Постанова встановлює жорсткі терміни для критично важливих підприємств. Після того як у «Дії» з’являється зміна ліміту, в керівництва є лише п’ять робочих днів, щоб оформити бронювання. Якщо не встигли – рішення Міноборони втрачає чинність.
Такі ж п’ять днів діють і у зворотному напрямку. Коли закінчується термін дії рішення, керівники зобов’язані протягом п’яти робочих днів анулювати відстрочки через «Дію».
Нова постанова запроваджує додаткову відповідальність для критично важливих підприємств. Кількість заброньованих працівників не може перевищувати загальну кількість військовозобов’язаних, яка зазначена в рішенні держоргану про визнання підприємства критично важливим.
Керівники мають стежити, щоб не порушувати встановлені ліміти. А в саме рішення про критичну важливість підприємства тепер включають інформацію про загальну кількість військовозобов’язаних співробітників та кількість тих, хто підлягає бронюванню. Перевищення ліміту заброньованих військовозобов’язаних працівників буде вважатися підставою для анулювання відстрочки. Тож бронювання «зайво» заброньованих працівників доведеться анулювати.
Із 8 грудня в «Резерв+» відображатиметься фото військовозобов’язаного, що унеможливить використання військово-облікового документа сторонніми особами. Про це повідомив керівник Головного управління інформаційних технологій Міноборони Олег Берестовий на полях форуму Digital Defence Forum.
– Із цього тижня уряд унормує єдину форму військово-облікового документа. Він буде в такій формі, як ви його звикли бачити, в «Резерв+». Його можна також згенерувати через портал «Дія», – сказав Олег Берестовий.
Він зазначив, що документ буде в єдиній формі з QR-кодом, який неможливо підробити, і додав, що інших форм для військово-облікового документа не існуватиме, саме в такому форматі він буде обовʼязковим для всіх.
– Відповідно, для того, щоб можна було ідентифікувати особу, там потрібна фотографія, щоб не підкладати свій за чужий військово-обліковий документ, – наголосив Берестовий.
За його словами, будь-які зміни в даних робитимуть документ недійсним. Перевірити його актуальність військовослужбовці чи працівники ТЦК зможуть лише в новому форматі з QR-кодом.
– Якщо щось змінилося – цей документ невалідний. Ви маєте згенерувати його знову та передрукувати новий, – додав керівник Головного управління інформаційних технологій Міноборони.

У Міністерстві оборони повідомили: для того, щоб в електронному документі (Резерв ID) автоматично відображалося фото власника, достатньо оновити застосунок до останньої версії та документ у ньому.
– Ми прагнемо, щоб цифрові інструменти давали відчутну користь у повсякденних ситуаціях. Наявність фото зробить перевірку документів громадян швидшою та прозорішою для всіх, – зазначила Оксана Ферчук, заступниця міністра оборони з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації.
У міністерстві уточнили кілька деталей нововведення:
10 грудня Кабінет Міністрів оновив порядок оформлення військово-облікових документів: відтепер вони створюються лише в електронному форматі. Про це сповістила прем’єр-міністерка Юлія Свириденко.
За інформацією Кабміну, у такий спосіб Резерв ID стає основною формою військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних і резервістів. Для громадян, які не мають можливості завжди користуватись електронним документом, доступна паперова версія. Її можна:
Прем’єр-міністерка Юлія Свириденко пояснила цей крок тим, що перехід на електронний документ зменшує ризики втрати чи підробки та спрощує процеси військового обліку.
Головне фото: Укрінформ