Полтавська Думка

«Вмирати з голоду – це найстрашніше з усього страшного» – що згадують жителі Полтавщини, які пережили Голодомор

«Вмирати з голоду – це найстрашніше з усього страшного» – що згадують жителі Полтавщини, які пережили Голодомор

«Вмирати з голоду – це найстрашніше з усього страшного» – що згадують жителі Полтавщини, які пережили Голодомор

Щороку в четверту суботу листопада Україна вшановує пам’ять жертв Голодомору – геноциду проти українського народу, результату спеціально організованого комуністичним керівництвом штучного голоду в 1932-1933 роках, що спричинив загибель мільйонів людей. Цьогоріч цей день припав на 22 листопада.

Пік смертності в Україні від голоду був весною-влітку 1933 року, йдеться на сторінці Полтавського краєзнавчого музею імені Василя Кричевського.

На Полтавщині найбільш голодувало населення Глобинського, Кременчуцького, Кобеляцького, Новосанжарського, Полтавського, Решетилівського і Чутівського районів. У Новосанжарському районі з 25 сільських рад голод охопив 18. Селяни понад двох тисяч господарств через виснаження не могли вийти на роботу до колгоспу. Протягом весни 1933 року в районі зареєстрували близько трьох тисяч смертей. У селі Ламане Решетилівського району за далеко неповними даними від голоду померло 557 селян, у Мануйлівці Козельщинського району – 500, у Максимівці Кременчуцького району – не менше, ніж 400. У селі Яреськи в 1932-1933 роках населення зменшилося з 1500 до 700 чоловік.

Щоб вгамувати голод, люди їли бур’яни, кропиву, кору і листя дерев, цвіт акації, бруньки, жаб, слимаків, тощо. На вулицях Полтави на початку літа 1933 року щоденно прибирали до 130 трупів. На залізничних станціях і роз’їздах полтавські хлібороби, які раніше годували Європу, просили шматка хліба і тут же помирали, підтяті голодом.

За інформацією заступника директора Державного архіву Полтавської області Тараса Пустовіта, про кількість померлих навесні 1933 року, зокрема, в Полтаві свідчить один з документів, який виявили в Державному архіві Полтавської області. Він стосується справи коменданта полтавського цвинтаря Ляхова Луки Петровича та завідувача діловим двором комунальної секції Полтавської міської ради Череватенка Олексія Івановича.

Пам’ятний знак жертвам Голодомору в Полтаві. Фото: «Полтавщина»

Відповідно до документів, які направив Полтавський міський прокурор до Полтавської контрольної комісії 2 квітня 1933 року, цих осіб звинувачували в недбалому виконанні службових обов’язків, а саме: вони не вжили відповідних заходів для того, щоб вчасно заготовити потрібну кількість ям на полтавському цвинтарі для поховання померлих.

Внаслідок «неоперативних дій» Ляхова та Череватенка, у трупному покої 1-ї радлікарні Полтави лише за кілька днів на початку березня 1933 року накопичилося до 200 трупів. Загалом у Полтаві тоді функціонували сім лікарень.

«Вмирати з голоду – це найстрашніше з усього страшного»

Жителька Попівки Опішнянської громади Любов Кочерга поділилася з журналістами «Суспільне Полтава» спогадами про Голодомор 1932-1933 років. Їй тоді було п’ять років.

«Це зроблена голодовка. Викачували все по селах місцеві правителі. Їм дано указ і вони викачували все по селах. По хатах ходили і все забирали. Де вузлик квасолі, проса, що де не є. І так зробилася тоді голодовка. А в нашім селі, видно, правителі місцеві були кращі. Не повикачували ні в кого нічого. І в голодовку, правду кажу, не дуже я у шість років знала, а старша жінка, я до неї ходила, вона вже померла, із 1917-го року. Каже, що може душ десять померло. Усі, каже, потрошку бідно жили, але їли все. Не пухлі були. В голодовку навіть батько купив корову. То я пам’ятаю, що привели корову дві жінки, ноги такі пухлі, як мішки. І корова дуже худа, вбігла в сарай, там було кукурудзиння, хватала щось їстівне», – пригадала жінка.

Любов Кочерга. Фото: «Суспільне Полтава»

За її словами, люди знали, що голод зробили штучно представники радянської влади, але про це не можна було говорити.

«У колгоспі в нас варили 50-літровий котел сочевичного супу. Я пам’ятаю, як я бігала по той суп з мисочкою маленькою череп’яною. А вона гаряча. Несла додому бігом ту мисочку. Шматочок хлібця, дрібненької картоплі мама наварить, як горішки, може й меншої. Висипле на ганчірочку: “Дівчатка, йдіть чистити”. А хліба теж різала, але лише по шматочку всім, хліб найцінніший. То я той шматочок хліба отак ховаю, поки суп виїмо, а тоді хлібом закусую», – розповіла Любов Кочерга. 

Пережила Голодомор і Марія Соловйова, чию родину розкуркулила радянська влада. Вона народилася в Білгородській області в заможній сім’ї. Нині проживає в Опішні.

«Був у нас і вітряк свій, було багато машин при дворі. А батько мій був господарником у церкві. Я народилася 1927 року, коли вже церкву прикрили, а батька мого заслали аж в Архангельськ», – поділилася вона.

Марія Соловйова. Фото: «Суспільне Полтава»

Батько Марії Соловйової більше не повернувся, а вона з сестрою та матір’ю переїхала на Луганщину, де й застали Голодомор.

«Тоді ж скрізь було погано. А їй – тим більше. А за нею, як хвостик, – “розкулачена”. Їй ні на роботу нікуди не можна було приткнутися, нікуди. Ми ходили, побиралися. Шматочок хліба, і ще щось печене може. Що назбираємо, те додому принесемо. Коли дадуть, коли не дадуть, а коли ще й натравлять собаку. Голод був дуже тяжкий. Їли і траву, мама десь рвала, не знаю, кріп. Принесе і оце дає: “На, їж, їж”. Листя зі щавлю уже з’являлося. Іще трава блакитним цвіте. Ходили по них у степ. Оце нарвеш, нарвеш. Отак затискаєш і по одній їси. Було страшне. Нічого, виживали. Але й помирало багато. Хоронили на цвинтарі. Я не ходила, була ще ж отака, мала ще була», – пригадує Марія Соловйова.

Вижила родина завдяки тому, що сестра влаштувалася працювати на шахту. Отримувала картки, а на них давали хліб і крупу. Проте пайків не вистачало і навіть ті, хто їх отримував, пухли з голоду.

Жінка добре пам’ятає, коли хліб нарешті з’явився.

«Мама пішла по хліб чергу займати, а там уже немає черги. І хліба дуже багато, і хліб дають тільки за гроші. Карточки скасували, не було карточок. Це було таке свято, що мама принесла такий хліб. І їли, їли», – розповіла Марія Соловйова.

Історією своєї родини з журналістами «Суспільне Полтава» поділилася жителька Новосанжарської громади Поліна Носенко, якій під час Голодомору було вісім років. 

Жінка народилася 1924 року в селі Зачепилівка.

«А що ми їли? Траву різну, тварин усіх підряд, кого піймали. Все це їли. І собаки, і коти, і пуголовки, і черепахи. Все, що можна, бо вмирати з голоду – це найстрашніше з усього страшного. Людина робиться, як вам сказати, їй нічого не шкода. Їй тільки їсти, їсти, їсти. Вона вмирає, а просить їсти. І були такі випадки, що і люди, матері їли своїх дітей. Це жах, жах! Варили мертвих і їли», – згадувала вона.

Поліна Носенко не забула голодну смерть рідних та односельчан:

«Мій братик помер під час Голодомору. Вижили тому, що мамин тато був простим селянином, що мав там хазяйствечко. І ото нам уже потрошку щось виділяв. Їли, називалися “мандрики”. Обдирали кору, липу. Липа особливо, воно м’яке таке, і козельки – ростуть у землі, корінь такий, як морква, нагадує. З усього пекли мандрики, таке, що клейке. Щоб клеїлося».

Поліна Носенко. Фото: «Суспільне Полтава»

Нині покійний чоловік Поліни Носенко був єдиним з сім’ї, хто вижив під час Голодомору.

«Він був репресований, розкуркулений, сім’я. Усі померли з голоду, один він залишився в живих. Їх назвали куркулями, а куркуль – це ворог радянської влади був. І знищили всіх», – розповіла жінка й додала: 

«Голод – страшніше за будь-яку війну. Ви знаєте, дорогенькі, як це страшно, як людина хоче їсти. Вона нічого, вона сидить уже домирає, а отак: “Їсти, їсти…” Боже, це треба пережити в душі, серцем. Це не дай Боже, щоб ніхто ніде не помирав з голоду. Будь-які нації! Боже, хай живуть усі люди на землі».

Докторка історичних наук, професорка кафедри історії України ПНПУ імені Короленка Людмила Бабенко розповіла в ефірі Українського радіо «Полтава», що до 1989 року взагалі про Голодомор не згадували. «Вперше це зробив Володимир Щербицький і дуже обережно, як про продовольчі труднощі, які місцями переросли в масштаби голоду. А з проголошенням незалежності України, коли відкрилися архіви, ось тоді історики й відчули свою потрібність, аби суспільству сказати правду. На основі розсекречених документів написана величезна кількість фундаментальних праць. Дуже потужне враження справив у 2008 році вихід у світ книги “Розсекречена пам’ять”», – пояснила вона.

Людмила Бабенко також переповіла розповідь своєї мами про події того часу:

«Коли прийшла “буксирна” бригада, не знали, куди діти мішечок проса і сушених вишень. І тоді все це швиденько розсипали на черінь печі, накрили рядном і усіх чотирьох дітей та стареньку бабусю висадили на піч і наказали дітям голосно плакати. І ось таким чином ці дві торбинки збереглися і на певний час послужили тому, аби рятувати сім’ю. А ще була дуже велика діжка, яку з погреба ніколи не виймали, і в ній квасили буряки. Так от ці квашені буряки не забрали, і потім вони були розділені між сусідами».

За словами жінки, наслідки Голодомору відобразилися не тільки на тих, хто його пережив, а й на наступних поколіннях. Для тих, хто пережив Голодомор, його жах не закінчився у 1933 році. Ті, хто вижив, хто втратив своїх рідних, вони продовжували жити поряд з тими, хто сприяв Голодомору. Ті, хто був фактично співучасником злочинів періоду Голодомору, нікуди не поділися. І це ще більше травмувало жертв, і вони в цьому страху прожили своє життя.

Головне фото: ukraina.info

Головні новини Полтавщини читайте в нашому телеграм-каналі та вайбер-каналі.

Реклама

Ми у соцiальних мережах

Полтавська Думка Полтавська Думка Полтавська Думка
Ми використовуємо файли Cookies

Наш веб-сайт використовує файли Cookies, щоб надати Вам найкращий сервіс. Будь ласка, дозвольте використовувати ці файли для подальшого використання веб-сайту.

Детальнiше про файли Cookies