Нещодавно комунальний полтавський водоканал оголосив мільйонний тендер на послуги колекторів. Таким чином підприємство хоче повернути борги своїх абонентів, які вже становлять понад 70 мільйонів гривень. «Полтававодоканал» не вперше вдається до такої практики – минулого разу за допомогою сторонніх фірм підприємству вдалося повернути майже мільйон гривень.
Як розповіли на підприємстві у відповідь на інформаційний запит «Полтавської думки», попереднього разу водоканал дав у роботу колекторам борги споживачів у сумі 4 мільйони 500 тисяч гривень, строк позовної давності яких минув. Фірмі вдалося повернути 952 тисячі 800 гривень. За ці послуги підприємство сплатило колекторам 90 тисяч гривень.
Згідно з тендерною документацією, методи, які зможуть використовувати колектори в роботі з боржниками, такі:
Телефонувати абонентам зможуть лише з 9:00 до 20:00 в робочі дні, не більше двох разів на добу. Проводити особисті зустрічі можна лише за попереднім узгодженням.
Використовувати автодозвін (систему, яка дає змогу автоматично набирати номери за списком для інформування) довше, ніж 30 хвилин на добу, – заборонено, як і телефонувати боржникам із прихованих номерів. Шкодити репутації абонентів, погрожувати чи вводити їх в оману – також суворо заборонено.
У відповіді на інформзапит у водоканалі пояснили, що у своїй діяльності «Полтававодоканал», як комунальне унітарне комерційне підприємство, керується законодавством України та своїм статутом, тож має право укладати подібні угоди.
У випадку укладання подібного договору, колекторам передадуть інформацію, яка містить:
Окрім цього, в «Полтававодоканалі» пояснили, що у випадку укладення договору будь-яка інформація, яку отримає одна зі сторін внаслідок виконання нею зобов’язань за договором (тобто колекторська фірма) – конфіденційна та не підлягає розкриттю, розголошенню чи поширенню в інший спосіб боржнику чи третім особам. Тобто особисту інформацію колектори отримати зможуть, а поширювати – ні.
На запитання, хто контролюватиме роботу підрядника щодо обробки персональних даних та чи перевірятимуть цю роботу, у підприємстві відповіли лише, що правові засади обробки та захисту персональних даних визначені Законом України «Про захист персональних даних», тож у випадку укладення договору, контрагент (колекторська фірма) має дотримуватися вимог законодавства.
Договір поки не підписали, зробити це мають до 31 грудня 2025 року. Оплачуватимуть роботу колекторів безпосередньо після виконання всіх умов, тобто коли «Полтававодоканал» отримає повернуті борги.
Спочатку очікувана вартість послуг становила 5 мільйонів гривень, на тендер подалися троє учасників:
Наразі, згідно з інформацією з Prozzorro, водоканал розглядає пропозицію київського «Фінанс Колект», яке запропонувало найнижчу ціну.
У Полтавській ОВА повідомили, що робоча група «Прозорість та підзвітність» наразі вивчає закупівлю водоканалом колекторських послуг.
«Експерти звернули увагу на юридичні та моральні аспекти такого рішення, адже чинне законодавство передбачає інші механізми стягнення заборгованості. Додаткові питання викликає й те, що фірма-переможець має лише одного найманого працівника. Вивчення цієї закупівлі буде продовжено», – додали в облдержадміністрації.
Як пише «Полтавщина», директор підприємства Юрій Заставський пояснив, що водоканалу необхідно шукати додаткові джерела фінансування, які зможуть покрити витрати, що виникли через розриви в тарифах та подорожчання електроенергії.
Йдеться про 50 мільйонів гривень боргу підприємства за електропостачання. В березні 2024 року «Укрінтеренерго» попередило «Полтававодоканал», що припинить електропостачання підприємства через заборгованість. Після цього водоканалу неодноразово надавали допомогу з бюджету області (підприємство перебуває на балансі облради) та з бюджету міста.
Черговий десятимільйонний транш відтермінував переведення водоканалу на постачальника останньої надії. В листопаді голова облради Олександр Біленький повідомив, що через заборгованість за електроенергію комунальне підприємство можуть перевести на ПОН уже після 25 листопада. Це б збільшило щомісячний борг «Полтававодоканалу» майже вдвічі – до 35-40 мільйонів гривень замість 20 мільйонів гривень.
Керівник «Полтававодоканалу» також неодноразово заявляв, що через борги та задля економії електроенергії підприємство може навіть знизити тиск у мережі водопостачання або ж запровадити подачу води за графіком.
Загальний борг абонентів нині – близько 73 мільйонів гривень. Деякі люди не платять заборговане роками, інші ж – не повертають гроші, навіть попри судові накази. Тому, за словами Заставського, водоканал і звернувся до приватних колекторів.
Нагадаємо, що, крім боргів за електропостачання та неповернутих боргів від споживачів, «Полтававодоканал» має понад десяток проблемних об’єктів у Полтавській громаді.
Найбільшою проблемою наразі в Полтаві, кажуть у підприємстві, є саме стан каналізаційних колекторів. Їх збудували ще в 1970-х роках, а тривалі експлуатація та сульфатно-газова корозія, через яку руйнуються колектори, призвела до майже повного зношення більшості з них, адже термін корисної експлуатації залізобетонних труб становить не більш ніж 25 років.
Фото ілюстративне. Джерело: «Полтававодоканал»
Головні новини Полтавщини читайте в нашому телеграм-каналі та вайбер-каналі.